Banky mají strach z automobilového průmyslu

„Problém mohou mít dodavatelé, kteří neinvestovali do technologií a vsadili jen na konkurenci nízkou cenou. Je tu skupina firem, která v posledních deseti až patnácti letech vyrostla na takovýchto cenových anabolikách. Až přijdou problémy, budou stát první v řadě u poradců, aby je provedli restrukturalizací,“ uvedl krizový manažer Petr Karásek, v panelové diskusi na restrukturalizačním fóru TMA v České národní bance 5.11.2019

Banky mají strach z automobilového průmyslu: Fakta z tuzemského automobilového průmyslu vypadají varovně: Dodavatelům klesají zisky, ale rostou náklady, zvláště mzdové. Prodej nových aut za prvních deset měsíců podle Svazu dovozců automobilů klesl meziročně o sedm procent na 211 tisíc.

Kvůli ochlazení poptávky omezila výrobu nošovická automobilka Hyundai. Není pak divu, že se tuzemské banky obávají dalšího vývoje odvětví propojených s výrobou automobilů. 

Na mzdy není kde brát: „Obory napojené na automobilový průmysl jsou ty nejrizikovější,“ řekl na konferenci Restrukturalizační fórum Miroslav Gálus odpovědný v české a slovenské UniCredit Bank za rizikové pohledávky. „Problémem v automotive je klesající EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů – pozn. red.). Rostoucí mzdové náklady není kam promítnout,“ doplnil Jan Vitáček, šéf útvaru ohrožených pohledávek v ČSOB. Od loňského podzimu podle Pavla Procházky z útvaru oceňování a vymáhání aktiv Komerční banky přibývá nesplácených úvěrů z automobilového průmyslu. „Kombinace výroby plastů a dodávek pro automobilový průmysl je smrtící,“ dodal. 

Svaz automobilového průmyslu ale paniku mírní. „Nemyslím, že jsme na začátku krize. Jsou výpadky, ale nejde o plošný jev. Trh není tolik ohrožený poptávkou zákazníků jako regulatorními zásahy,“ uvedl šéf svazu Zdeněk Petzl. Tuzemští dodavatelé mají podle manažera Škody Auto Pavla Odstrčila silnou pozici. „Výrobní místa v Česku patří v rámci mezinárodních dodavatelských korporací mezi nejvýkonnější. Jsou to většinou nové a efektivní továrny,“ řekl představitel největší automobilky zodpovědný za vztahy s dodavateli. Přesto to ani firmy se zahraničními matkami nemají jednoduché. „Čekáme pokles tržeb zhruba o deset procent daný především politickoekonomickou situací ve světě. Pociťujeme zpomalení německé ekonomiky. Jeden z našich zákazníků z Německa dokonce vyhlásil insolvenci,“ uvedl Petr Novák, ředitel výrobce ložisek Koyo Bearings ČR z japonské korporace JTEKT. 

Růst na anabolikách: Problém mohou mít dodavatelé, kteří neinvestovali do technologií a vsadili jen na konkurenci cenou. „Je tu skupina firem, která v posledních deseti až patnácti letech vyrostla na takovýchto cenových anabolikách. Až přijdou problémy, budou stát první v řadě u poradců, aby je provedli restrukturalizací,“ uvedl krizový manažer Petr Karásek, který se podílel například na restrukturalizaci podniku Tatra. Ochlazování autoprůmyslu aktuálně pociťují zaměstnanci automobilky Hyundai v Nošovicích. Až do konce letošního roku zůstanou pracovníci každé druhé pondělí doma se sedmdesáti procenty platů, uvedl deník MfD. Propouštění se však zatím nechystá.

 

Zdroj: E15;  Datum vydání: 6.11.2019; Rubrika / pořad: Byznys; Autor: Daniel NOVÁK