Pandemie vysává z firem peníze. Řešení potíží se nevyplatí odkládat

Jak ukazují zkušenosti krizových manažerů, problémy se ve větší míře začínají projevovat i v průmyslových podnicích. Publikováno v magazínu Ekonom 01/02 ze 7.1.2021

„Tím, že v tuto chvíli obchodní partneři, ať už na vstupu nebo na výstupu, začínají být opatrnější a začínají svoje partnery více prověřovat, se najednou objevují problémy, které byly neřešené už před březnem 2020.“

… Když je problém hlubší, musí firma znát jeho příčiny, aby mohla najít řešení. Teprve s představou o něm může začít vyjednávat s věřiteli, případně s bankami. „Do banky rozhodně nedoporučuji chodit v situaci, kdy řekneme: máme problém a nevíme, co s ním. Než do ní jdeme, měli bychom už mít připravený postup, jak firmu z krize dostat.“… 

… Po celou dobu řešení problémů finanční situace je třeba také dbát na správnou komunikaci.

…„Je důležité, aby dlužník otevřeně informoval své obchodním partnery a věřitele o tom, že problémy má a že obchodní partner může napomoci vyřešit situaci tím, že např. někde ustoupí z termínů, sankcí a podobně.“

…Stejně otevřeně jako vůči obchodním partnerům by firma měla komunikovat i se spolupracující bankou nebo zákazníky. Jednotná komunikace totiž zvyšuje důvěryhodnost. A pamatovat je potřeba také na zaměstnance. Právě oni bývají tím nejdůležitějším, co firma má. Pokud ale budou mít obavy z toho, že nedostanou zaplaceno nebo že se problémy ve firmě neřeší, mohli by začít odcházet. To by situaci ještě zhoršilo, protože pak by společnost nemohla zajistit výrobu.